طراحی مهم است

وقتی به مقوله ی برندسازی، بازاریابی و فروش می رسیم، بسته بندی و جعبه ی یک محصول می تواند اهداف مختلفی داشته باشد. یک بسته بندی خوب می تواند تا حد زیادی روی سودآوری و سطح فروش محصول تاثیر بگذارد، چرا که بسته بندی و جعبه ی محصول شماست که دید مشتری را نسبت به محصول و برند شما تعریف می کند.

بسته بندی چگونه می تواند دیدگاه مشتری نسبت به برند شما را تعریف کند؟

تصمیمات داخل فروشگاهی در عرض چند دقیقه یا حتی چند ثانیه گرفته می شوند. در نتیجه، جعبه یا بسته بندی محصول شما باید به قدری چشم گیر و قدرتمند طراحی شده باشد که به سرعت باعث جلب توجه مشتریان شود و آن ها را قانع کند که محصول شما حداقل از لحاظ ظاهری و بصری نسبت به همه ی رقبای تان برتری موثری دارد. این ها را گفتیم که بدانید بسته بندی و جعبه ی محصول شما چقدر باید خوب و چشم گیر باشد!

چگونه یک جعبه یا بسته بندی موثر خلق کنیم؟

چهار هدف مهم در طراحی جعبه یا بسته بندی هر محصولی وجود دارد که طراح جعبه یا خود شما حتما باید آن ها را در نظر داشته باشید تا بتوانید یک بسته بندی موثر و تاثیرگزار برای هر محصولی خلق کنید:

  • – جذابیت
  • – کارآمد بودن
  • – اطلاع رسانی
  • – دارای برند بودن

جذابیت

به بحث جعبه سازی و بسته بندی که می رسیم شما هرچقدر که دوست دارید می توانید خلاقانه و نوآورانه فکر کنید. هدف این است که آن جعبه بتواند نظر مشتریان را نسبت به محصول شما جلب کند، پس اگر بتواند نظر مشتری را جلب کنید به این معنی است که شما کار خود را به درستی انجام داده اید. خارج از کلیشه ی جعبه سازی و بسته بندی موجود در بازار فکر کنید و به فکر ایده هایی نو برای ارائه ی محصول خود به خریداران باشید. در مورد طراحی یک جعبه یا بسته بندی، اهمیت استفاده از رنگ ها، اشکال و خطوط نوشتاری متنوع و جذاب را فراموش نکنید. این مفاهیم تاثیری بیش از آنچه که شما فکرش را بکنید بر تاثیرگزاری برند شما بر مشتری خواهند داشت.

کارآمد بودن

درست است که شما می توانید هر چقدر که دلتان بخواهد در طراحی جعبه و بسته بندی محصول مورد نظرتان نوآورانه و خلاقانه عمل کنید اما در نظر داشته باشید که بسته بندی باید بر اساس خواص و ویژگی های خود محصول طراحی شود. یعنی این که باید با توجه به خود محصول، جعبه یا بسته بندی آن منطقی و قابل استفاده باشد. به عنوان مثال، مطمئنا دلیلی وجود دارد که سال های سال است بسته بندی تخم مرغ ها تغییری نکرده است و در همه جای دنیا به صورت جعبه های مقوایی مختص تخم مرغ ارائه می شود، وگرنه امکانش بود که آن ها در کیسه یا جعبه های مربعی معمولی نیز به فروش برسانند اما همانطور که مشخص است، مطمئنا هر بسته بندی به جز بسته بندی فعلی آن نمی توانست کارایی بالایی داشته باشد. از طرف دیگر، محصولاتی هم وجود دارند که با عوض کردن بسته بندی آن ها، چیزی از خواص آن محصول کم نمی شود و حتی نوع بسته بندی نیز چیزی از کارآمد بودن آن کم نمی کند مانند شیر. شیر را تقریبا در هر نوع بسته بندی می بینیم. شیر پاکتی، شیر شیشه ای، شیر در ظروف پلاستیکی و حتی شیر کیسه ای؛ در هر یک از بسته بندی های یاد شده، کیفیت شیری که در داخل آن قرار دارد ثابت است و عملکرد بسته بندی ها هم تقریبا همگی کارآمد هستند.

اطلاع رسانی

یک جعبه یا بسته بندی محصول باید خریدار را نسبت به محتوای درونش مطلع سازد، یعنی این که روی جعبه و بسته بندی محصول مورد نظرتان باید به اندازه ی کافی اطلاعات آماده و خوانا وجود داشته باشد که خریدار به راحتی بتواند محتویات داخل آن بسته یا جعبه با تشخیص دهد. برخی از اطلاعات حیاتی و مهمی که باید روی جعبه و بسته بندی هر محصولی لحاظ کنید عبارتند از: نام، برند یا لوگوی شما، لیستی از مواد تشکیل دهنده (البته این مورد از طرف تمامی سازمان های قانون گذار اجباری است) و شاید توصیفی کوتاه از شرکت تولید کننده. تنها در شرایطی که طراحی بسته بندی و جعبه ی شما به اندازه کافی قوی باشد، مشتری می تواند به سرعت آن را از روی خصوصیات ظاهری، رنگ، شکل یا برند شما تشخیص دهد. حتی با وجود داشتن بسته بندی چشم گیر و برند قابل توجه روی جعبه و بسته بندی هر محصولی، شما باید خود را ملزم بدانید که به اندازه ای اطلاعات مفید در اختیار خریدار قرار دهید تا آن ها بدانند بابت چه چیزی دارند پول پرداخت می کنند.

دارای برند بودن

شاید مهم ترین هدف از بسته بندی و جعبه ی محصول شما این باشد که با برندینگ و اصول بازاریابی شما همخوانی داشته باشد. برای مثال اگر برند یا نام تجاری شما این ادعا را دارد که هیچ آسیبی به محیط زیست نمی رساند، برای بسته بندی هایتان از مواد بازیافتی یا بسته بندی های فوق العاده کوچک برای محصول خود استفاده کنید. اگر برند شما یک برند لوکس و تجملاتی محسوب می شود، از جعبه های با کیفیت و خاص برای محصول خود استفاده کنید و حتی بد نیست که یک کارت تشکر هم در داخل جعبه ی آن محصول قرار دهید. اگر برند شما یک برند مدرن و جوان پسند محسوب می شود، سعی کنید از بسته بندی های عجیب و نامتعارف و یا نام های خاص یا خنده دار برای برند خود استفاده کنید. بسته بندی و جعبه ی محصول شما باید به قدری خوب و با هدف طراحی شده باشد که، به محض اینکه هر مشتری چشمش به آن بسته بندی می افتد، به راحتی بتواند حدس بزند که آن جعبه یا بسته بندی متعلق به برند شماست.

جعبه و بسته بندی یکی از اجزای مهم ارتباط بین برند با مشتری محسوب می شود و باید با اهمیت فراوانی با این مقوله برخورد کنید. دفعه ی بعد که قصد طراحی یا سفارش هر نوع جعبه و بسته بندی را داشتید، چهار مورد مطرح شده در این مقاله را بخاطر داشته باشید و آن ها را با یک رویکرد یا استراتژی مفید بازاریابی ترکیب کنید تا ببینید که چطور محصولات تان به راحتی از روی طبقه ی فروشگاه ها به فروش می رسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید.